Paramotor

Wat is een paramotor

...en hoe kan men er mee leren vliegen? 


Een paramotor is een parapente,zweefvalscherm die doormidel van een rugmotor opstijgt vanop de begane grond en u alzo in het genot laat komen om van voetganger tot piloot op een zeer eenvoudige en kostengustige manier.

De basisopleiding paramotor


Tijdens de basisopleiding van paramotor wordt er aandacht besteed aan een deel theorie en een deel praktijk.Een theoretische cursus geeft je het eerste inzicht in weerkunde, materiaalkunde, aërodynamica en luchtvaartreglementeringen navigatie. De praktijk begint op een lage leshelling waar je hoogstens enkele meters van de grond verwijderd bent. Zo word je op een veilige manier vertrouwd gemaakt met het eerste vliegen zonder de motor. Daarna volgen start en landingen elkaar snel op en fouten kunnen hier gemakkelijk door de instructeur bijgestuurd worden.

Dan gaan we starten met de eerste oefeningen met de motor en de omgang ermee. De basisopleiding wordt pas afgesloten als de leerlingen de theorie en praktijk beheersen er rust zo geen tijdsdruk op de leerlingen en deze kunnen in hun eigen tempo verder.


De vervolmakingstage paramotor


Na de basisopleiding waar men geleerd heeft de parapente te beheersen gaan we verder met de paramotor opleiding. We gaan meer aandacht besteden aan de start en landing met de paramotor als ook aan het correct sturen en omgaan met de paramotor. Naast de praktijk volgt er ook nog een aanvullend deel theorie waarin we ons verdiepen in weerkunde, materiaalkunde, aërodynamica en luchtvaartreglementering.


FAQ


Hoe veilig is een paramotor?

Zelfs als de motor gedurende de vlucht hapert, kan de Paraglider op een gecontroleerde manier dalen en uiteindelijk landen. (Veel piloten zetten de motor uit voor de landing). Een reserve parachute is altijd een verstandige backup. Bij AirFun maken we je bewust van alle risico’s.


Hoe leert men paramotor vliegen?

AirFun is reeds sinds de oprichting, een 18 jaren geleden, nauw betrokken in de paragliding sport. We zijn de oudste en meest ervaren school van het land. De training behelst normaliter 2 à 3 dagen basistechnieken van de Paraglider, gevolgd door het gebruik van de motor unit. Tevens worden er meteo-onderwerpen behandeld, windregulaties en noodprocedures. Bijna iedereen met een redelijke fitheid kan het leren.

Hoe zwaar is een motor?

Een gemiddelde motor weegt tussen 21 en 35 kg, afhankelijk van het model. Ze zijn zeer draagbaar en makkelijk samen te stellen. De meeste modellen zijn zodanig demonteerbaar dat ze passen in de kofferruimte van een wagen of zelfs als bagage op een vliegtuig kunnen worden meegenomen.

Hoe is het met de Snelheid ?

De vliegsnelheid ligt tussen 35 en 45 km/u (luchtsnelheid). De snelheid hangt af van het type van glider. Het is niet zo dat een zwaardere motor de snelheid doet toenemen, de klimsnelheid zal echter wel toenemen. Normaal gezien zou de maximale veilige windsnelheid voor de start niet meer dan 25 km/u mogen bedragen.

Hoe ver?

Dit hangt af van verschillende factoren zoals het gewicht van de piloot, de vleugelperformantie en hoeveelheid brandstof aan boord. Gemiddeld kan men stellen: ongeveer 1,5 uur voor 5 liter brandstof.

Hoe hoog?

De wetgeving schrijft ons voor onder de 500 meter te blijven. De motor zal gewoonlijk ook vele meters hoger functioneren. Dit betekent niet dat de motor plots zal stilvallen maar hij zal moeilijkheden ondervinden de volledige kracht op te brengen omdat de lucht dunner wordt.

Hoe onderhoud ik mijn motor?

De paraglider heeft een regelmatige controle nodig van de suspensionlines en gewoonlijk wordt de volledige vleugel onderworpen aan een 2 jaarlijkse inspectie door een professionele verdeler(dit kan bij AirFun). De motor wordt geleverd met een handleiding die de aanbevolen inspectiepunten beschrijft. Bij AIRFUN is dit een onderwerp van de training. Nochtans moet er elke keer er gevlogen wordt een eenvoudige pre-flight inspectie uitgevoerd worden.

Toepassingen ?

Er zijn veel professionele toepassingen voor een Paramotor en elke dag komen er nieuwe bij. Filmpplatforms, observatie, redding,… om er maar een paar te noemen. Natuurlijk kopen de meesten er een voor het plezier – al bij al is het de meest eenvoudige vorm van gemotoriseerd vliegen.

Wat Kost een uitrusting ?

De kost van een nieuwe uitrusting kan variëren van € 3.800,00 tot € 10.000,00. Goedkoop als je het vergelijkt met andere vormen van gemotoriseerd vliegen. Er zijn verschillende units beschikbaar en bij AirFun beschikken we over ze allemaal. Dit betekent dat we ons best advies geven over welke unit het best bij je past.
 



Contacteer Ons